Etický kodex Asociace krajských televizí

Preambule

  • Tento kodex přijala Asociace krajských televizí jako otevřený dokument a nástroj své seberegulace.
  • Kodex nenahrazuje právní regulaci, ale navazuje na ni doplněním o etické zásady. Kodex je určen všem členům Asociace a stanoví jim pravidla profesionálního chování. Kodex se zároveň obrací k veřejnosti a informuje ji o pravidlech, která krajské televize dobrovolně přijaly a hodlají je samy vynucovat prostřednictvím etické samoregulace.

Vysílání krajské televize jako služba veřejnosti

  • Programy krajských televizí umožňují svobodné šíření, výměnu, případně konfrontaci informací, názorů a postojů. Vytvářejí otevřený prostor pro veřejnou rozpravu o otázkách veřejného zájmu.
  • Úkolem krajské televize je zprostředkovávat informace zejména ve zpravodajských a publicistických pořadech. Divákům poskytuje informace důležité pro jejich všestrannou orientaci a svobodné utváření názorů.

Redakční zásady

  • Při přípravě obsahu zpravodajství a aktuální publicistiky krajské televize se uplatňuje redakční autonomie.
  • Zařazení a pořadí informací ve zpravodajské agendě se řídí vahou předpokládaných dopadů na život obyvatel regionu, kde krajská televize působí.
  • Ve zpravodajství a aktuální publicistice dbá krajská televize na přesnost a nestrannost spočívající především ve zjišťování a ověřování skutečnosti.
  • Pokud je to možné a účelné, doprovází krajská televize uvedení zprávy identifikací redaktorů, kteří za její přípravu nesou odpovědnost.
  • V případě diskusí politiků v rámci demokratické soutěže politických stran a hnutí musí být časový prostor, který je dán jednotlivým politickým stranám a hnutím, ve svém celku vyvážený. Vyváženost se posuzuje zejména podle váhy jednotlivých politických stran odvozené především z výsledků voleb do orgánů krajské a obecní samosprávy nebo z předvolebních průzkumů.
  • Moderátoři diskusních pořadů jsou povinni zachovávat nestrannost. Divák by neměl z jejich vystupování v pořadu poznat, jaký k diskutovanému problému nebo diskutujícím zaujímají postoj.
  • Pokud některý z pozvaných hlavních aktérů určitého sporu odmítne účast v diskusi, krajská televize seznámí diváky s důvody, kvůli kterým se tak stalo.
  • Ustanovení odstavců 9. až 11. se přiměřeně použijí i pro dramaturgii rozhovorů a publicistických pořadů krajské televize.
  • Před započetím natáčení s respondentem je povinností členů štábu krajské televize pravdivě informovat respondenta o své totožnosti a charakteru pořadu, pro který se natáčení uskutečňuje
  • Při vedení telefonického rozhovoru, který má být použit ve vysílání, je krajská televize povinna nejprve postupovat obdobně dle předchozího článku a poté se dotázat respondenta, jestli souhlasí s rozhovorem a jeho natáčením. Pokud respondent odmítne, nemůže být rozhovor dále zaznamenáván.
  • Respondent může projevit nesouhlas s natáčením. Krajská televize není oprávněna respondenta k natáčení jakkoliv nutit. V případě osob veřejného zájmu však může tyto osoby s ohledem na situaci upozornit, že vzhledem k jejich postavení ve společnosti veřejnost oprávněně očekává zaujetí stanoviska nebo sdělení informace k záležitosti veřejného zájmu. Jestliže je vyjádření respondenta pro pořad důležité, může krajská televize poté, co byla respondentem odmítnuta, využít jeho předchozích vyjádření k věci, bude-li je mít k dispozici a nebude-li vzhledem k časovému posunu hrozit zkreslení, jinak divákům stručně sdělí, že se respondent odmítl vyjádřit a jak odmítnutí zdůvodnil.
  • Při natáčení rozhovoru s dětmi je nezbytné vyloučit nátlak, a to i nepřímý, vyplývající například z prostředí, v němž se má rozhovor uskutečnit.
  • Archivní záběry lze použít k ilustrování aktuální události nebo problematiky pouze za předpokladu, že v divákovi nevyvolají zmatek. Proto musí být jasně označeny jako archivní a v případě, že se k ilustrování jedné události používá záběru jiné události, nesmí navozovat u diváka představu, že je svědkem něčeho, čeho ve skutečnosti svědkem není.

Zákaz diskriminace

  • Program krajské televize nesmí v divácích vyvolávat nebo utvrzovat představy, že lidé náležející k určité rasové, národnostní, etnické nebo sociální skupině mají pro tuto svoji skupinovou příslušnost jiné postavení ve společnosti než ostatní. Krajská televize je povinna zdržet se stereotypů v popisování konkrétních skupin, respektive jejich příslušníků.

Zpřístupňování pořadů pro nevidomé

  • Krajská televize dbá o to, aby vybrané zpravodajské a publicistické pořady byly přístupné pro osoby se zrakovým postižením. Pokud se krajská televize rozhodne pořad zpřístupnit, uplatní přitom následující editorské zásady:
  • pokud je to z dramaturgických důvodů možné, mělo by být z redakčních textů zřejmé, kdo je respondentem,
  • použitá infografika musí být doplněna vysvětlujícím redakčním komentářem,
  • cizojazyční respondenti jsou překládání hlasem a ne jen grafickými titulky.
  • Krajská televize zveřejňuje informace o svém programu na webových stránkách, které přizpůsobí potřebám osob se zrakovým postižením.

Zpřístupňování pořadů pro neslyšící

  • Krajská televize dbá o to, aby vybrané zpravodajské pořady byly přístupné pro osoby se sluchovým postižením. Za tím účelem pořizuje textové přepisy těchto pořadů nebo je opatřuje titulky. Takto zpřístupněné zpravodajské pořady jsou k dispozici na webových stránkách archivu televize.

Obchodní sdělení

  • Krajská televize přistupuje k zákonem dovoleným formám vysílání komerčních částí programu, které vyhrazuje inzerentům, jako k jednomu z hlavních zdrojů svých příjmů. Vztah s inzerentem se může zakládat pouze na tomto obchodním motivu a zakazuje se sjednávat s inzerenty dohody, které by byly v rozporu s tímto motivem a s obvyklým obchodním vztahem mezi inzerentem a poskytovatelem reklamního prostoru.
  • Krajská televize nepřipustí, aby inzerent mohl ovlivnit obsah pořadů. Nesmí učinit ani jakékoliv přísliby, které by byly v rozporu s tímto pravidlem. Skutečnost, že určitý subjekt byl, je či se má teprve stát inzerentem krajské televize nebo vůči ní vystupuje v jiném obchodním vztahu, nemůže zakládat jakékoli zvýhodnění nebo jiné zacházení ve vztahu k obsahu pořadů, s výjimkou komerční části programu, jejíž vysílání si objednal.
  • Vysílat reklamu a další zákonem dovolené formy komerční prezentace lze pouze tak, aby divák mohl zřetelně rozpoznat, že jde o komerční projevy osob odlišných od krajské televize.
  • Krajská televize nezařadí do vysílání reklamu, o které by věděla, že je v rozporu se zákonem nebo je způsobilá přivodit vážnou újmu lidem nebo přírodě.
  • Speciální pozornost věnuje krajská televize reklamám na alkoholické nápoje. Krajská televize zejména neodvysílá reklamu
  • označující nevhodným způsobem, že konkrétní produkt má mimořádný účinek, nebo že rychle působí,
  • obsahující výrazy zlehčující alkohol jakožto nápoj tím, že je nazýván hovorovými výrazy, které buďto snižují nebo přehánějí skutečný obsah alkoholu v nápoji,
  • naznačující nezodpovědný postoj ke spotřebě alkoholu, zejména z hlediska spotřebovaného množství,
  • naznačující spotřebu alkoholu za okolností, které jsou všeobecně pokládány za nevhodné, nerozumné či protiprávní,
  • obsahující náznaky spotřeby alkoholu nezletilými a nebo osobami, které jsou, nebo se zdají být mladší než 25 let,
  • naznačující nadměrné požití alkoholu nebo následky tohoto nadměrného užití,
  • souhlasící s nadměrnou spotřebou alkoholu,
  • tvrdící, že alkohol má léčebné účinky,
  • reklamu takovéto léčebné účinky naznačující,
  • speciálně zaměřenou na děti.
  • Pokud krajská televize zařadí do svého programu pořad pro děti, neumožní před ani v tomto pořadu odvysílání obchodních sdělení týkajících se potravin a nápojů obsahujících živiny a látky s výživovým a fyziologickým účinkem, zejména tuk, nasycené tuky, transmastné kyseliny, sůl nebo sodík a cukry, jejichž nadměrný příjem ve stravě se nedoporučuje.
  • Reklama na potraviny a nealkoholické nápoje dále
  • nebude zpochybňovat zdravý a vyvážený způsob stravování,
  • nebude zpochybňovat zdravý či aktivní životní styl,
  • nebude podporovat nadměrnou spotřebu a velikosti zobrazovaných porcí budou přiměřené scéně v reklamě,
  • bude pravdivě představovat propagované vlastnosti výrobků včetně jejich velikosti a složení, stejně jako výživových a zdravotních přínosů potraviny či nápoje, a nebude v žádné z těchto vlastností klamat zákazníka,
  • tam, kde je propagovaný výrobek zobrazen v kontextu celého jídla, celková skladba zobrazených potravin bude v přiměřeném rozsahu odpovídat všeobecně akceptovaným zásadám výživy,
  • potraviny, které nejsou určeny k tomu, aby byly náhradou celého jídla, nebudou za takovou náhradu vydávány.

Etický panel

  • Kodex je prosazován a výlučně interpretován tříčlenným Etickým panelem Asociace krajských televizí (dále jen "EP AKTV"), ve kterém jsou zastoupeni představitelé členských televizí.
  • Stížnost na porušení kodexu může podat jakákoli právnická nebo fyzická osoby nebo státní orgán.
  • Stížnosti se podávají prostřednictvím formuláře na webových stránkách asociace www.krajske-televize.cz. Ze stížnosti musí být patrné, kdo ji podává, jaké krajské televize se týká a co stěžovatel televizi vytýká.
  • Před vydáním nálezu proběhne konzultace k obdržené stížnosti s krajskou televizí, vůči které stížnost směřuje.
  • EP AKTV stížnost posoudí a podle okolností případu:
  • sdělí stěžovateli, že stížnost se zřejmě netýká zájmů regulovaných Kodexem a k vyřízení takové stížnosti jsou příslušné jiné orgány;
  • vydá arbitrážní nález, ve kterém zejména posoudí, zda napadené chování neodporuje, či odporuje Kodexu. V posléze uvedeném případě doporučí krajské televizi nápravu.
  • Posoudit reklamu a vydat nález podle předchozích ustanovení může EP AKTV i z podnětu AKTV. Postupuje přitom přiměřeně podle předchozích ustanovení.